johannawibring.blogg.se

En blogg för mina nära och kära så de kan läsa om mitt äventyr i USA.

Business and Beach

Kategori: Allmänt

Igrkväll när vi kom hem så ställde vi klockan på 7.
Vi skulle upp tidigt och skriva in oss på skolan. Precis innan vi ska gå säger Jessica: Jag ska bara kissa! Jag står kvar i rummet med dörren öppen ut mot korridoren. Då går det förbi en kvinna i korridoren, hon stannar och ställer sig och stirrar på mig. Jag tittar på henne och säger hi, frågar om hon behöver hjälp med något. Hon står kvar i samma ställning och jag märker att hon har en joint i handen och antaligen är hög på annat också. Ögonen är helt borta! Hon säger att hon har tråkigt och är ensam och går in med jointen i vårt rum. Jag får lite panik och förklarar snabbt att jag och min kompis som är på toan ska åka iväg snart. Hon står kvar som en zombie och fortsätter stirra på mig. Det känns som år innan Jessica kommer ut från toan och när hon gör det så skyndar vi oss ut. Hon följer sävligt efter oss och ställer sig vid entrèn till hotellet och stirrar efter oss när vi åker iväg med taxin till skolan. Hon vill jag inte träffa igen! Usch!

Efter att vi hade virrat omkring en stund på skolan och letat efter International Student inchecking så hittade vi rätt. Skolan är ju illstor! Jättefin med massa palmer, vattenfall och grejer. Tänkte knäppa lite bilder imorgon. Det var enkelt att skriva in sig, vi fick en blankett att fylla i när vi stod i kön. Sedan gick man fram till en lucka med pappret och pratade med en person om när man skulle göra testet och gå på seminarum. Sedan var det klart. Imorgon ska jag och Jessica åka till skolan igen och göra engelska och matte test.Man behöver göra det för att det ska veta vilka kurser man kan välja beroende på hur bra "betyg" man får på testen. Imrogn  Sedan på torsdag ska jag på seminarium. Imorgon vill jag också köpa grymma hoddies med skolans emblem på!
På skolan träffade vi fem svenska tjejer, tjötade lite om flygresan hit och vad vi hade varit med om hittills. Jag berätta om den påtända kvinnan och de skrattade. De verkade vara goa tjejer.

Vi kom tillbaka till rummet och slappade lite. Jessica ville köpa en amerikans telefon så vi tog på oss våra bikinis och tänkte att vi kunde köpa telefonen och äta på vägen ner mot Venice. När vi hade ätit och handlat telefon så orkade vi inte gå ner till Venice. Då kom vi på att man kan ju faktist åka buss, hur svårt kan det vara? Vi hade ju sett att den går hela vägen ner mot Venice. Vi hittade en busshållplats och satte oss där och väntade. Efter några minuter kom det en grön buss och vi hoppade på. Hur smidigt som helst! Kostar dessutom bara en dollar! (inte ens 10 kr) Det lär vi göra fler gånger!

Sedan så la vi oss på stranden med våra nya snygga turkosa badlakan som det står Carlifornia på. Vi solade, lekte i vågorna och kastade boll. Härligt! När vi var på Venice igår så hade jag på mig ett brottarlinne. När jag tog av mig det på kvällen så såg jag att jag var helt röd på ryggen och bröstet! Fast jag smörjde in mig innan vi gick! Ni vet såndära ful bonnabränna! Blää! Den ville jag sola bort idag. Det gick inte så bra, fortfarande röd men jag har köpt Aloe Vera aftersun hoppas på att det hjälper.
Både jag och Jessica somnade efter en stund på rygg och vi vaknar till av att en mexicansk man som står med en glassbox med en bjällra på. Han står och plingar, plingar och plingar med sin jäkla bjällra tills vi vaknar. Då skrattar han.

Vi tar bussen upp mot vårt hotell igen. Jag hade hört från Samar, hon som vi hittade på planet som också skulle plugga att det är billigt att få pedikyr och manikyr här. Hade sett en sånt ställe på vägen hem till vårt hotell. Jag och Jessica går in och där står det stora skinnfåtöljer längst en väg med massage och fotbad inbyggt i stolarna. Hells yea! Jag fick både pedikyr och manikyr för 26 dollar! Känner mig jättefin nu med pärlemovittglittrigt nagellack på både tårna och naglarna! Det var så skönt att bli ompysslad, kände mig lite som en rik knös när jag satt där och fick massage i stolen och med fötterna och händerna i bad.

Gick sedan hem och duschade, pallade inte göra oss iordning. Slängde på oss lite kläder och gick typ ett kvarter till en Kina restaurang. Shit vad mat vi fick! Åt tills vi storknade. Nu ligger vi här i sängen och är illtrötta. Är lite pirrig inför provet imorgon men ni får hålla tummarna! Nej förresten, bara en! Annars betyder det otur, det vet ju alla.
Sov gott eller god morgon på er!
ps:

Första dagen i USA

Kategori: Allmänt

Som jag skrev tidigare så bestämde jag och Jessica oss för att vi skulle gå ner mot Venice Beach. Det var en bit att gå i värmen men vi blev mer och mer taggade för varje steg vi tog.

Ju längre bort på strandgatan vi gick desto lyckligare blev vi. Där gick vi jämte varandra och bara stirrade på alla människor, omgivningen och tappade helt talförmågan båda två! Snacka om att vi måste sett ut som två svenneturister. Men vad fasen, det går typ inte beskriva i ord. Bland det vackraste jag sett i hela mitt liv!

Därför får ni titta på dagens bilder så får se själva hur jäkla grymt ställe det är.

Resan till USA

Kategori: Allmänt

Det började med att jag mamma, pappa och Julia åkte till Stockholm och Arlanda. Resan upp var jobbigt, jag var trött men kunde inte somna och samtidigt jätte ledsen för att jag skulle lämna alla. Jag och Julia satt bak och grät ikapp!
Sen när vi kom fram så kändes bättre. Det är ju faktist något roligt jag ska göra, tänkte jag. Jag mötte upp Donna och en annan tjej som heter Jessica som vi hade pratat med på Facebook som skulle flyga samtidigt som oss.
När jag skulle checka in min väska vägde den 28 kg, hoppsan! Men jag fick ta ut några tröjor och packa ner lite i handbagaget.
Sedan var det dags att säga hejdå till mamma, pappa och Julia. Ni som känner mig vet ju att jag är en lipsill. Usch vad jag grät!
Efter att jag och Donna hade kommit in genom säkerhetskontrollen gick vi och köpte en macka, yoghurt och en ÖL! Vi pratade om hur underbart det skulle bli och jag kände mig mindre och mindre ledsen.

Vi steg på planet och det lyfte. Jag och Donna sov nästan hela resan, jag hade ju inte sovit något innan vi åkte till Arlanda kl halv 3 på natten. Jämte oss satt en tjej som också skulle åka till L.A och plugga. Så nu var vi fyra tjejer som hängde ihop på JFK i New York. Vi stod i  den långa kön till passkontrollen när 4-5 st vakter skrek på oss att vi skulle flytta på oss pekade bara åt vänster. Ingen förstod något men alla gjorde som de sa. Vi hamnade i någon slags tunnel som packade sillar och allt bara stod till. Det var väldigt trångt och varmt! Sedan skrek de igen att vi skulle gå ut där det var ännu varmare! Så nu stod vi där 200-300 resenärer och bara väntade, det ar ju alltså inte bara de från vårt plan. Vi fyra började känna av stressen då vi bara hade 2 timmar på oss till nästa plan skulle flyga mot L.A och vi inte hade gått igenom den långa passkontrollen eller fått vårt bagage!

När de hade släppt in oss igen var det dags att köa till den långa passkontrollen igen! När jag kom fram frågade kvinnan i luckan massa frågor och b.la vilket plan vi skulle med. Hon läste på min biljett och sa: You know you missed your flight, right? Sedan sa hon att  det fanns en liten chans att kunde komma med planet men annars  skulle vi få nya biljetter till ett annat flyg och att jag skulle se till så att vi fick ersättning. Vi sprang och hämtade våra väskor. NU var det brådis!
Vi skulle ju checka in vårt bagage igen och när vi kom fram tilll den kön var kl 4! Vi insåg att vi var körda. Sedan åkte vi en transferbuss ut till en annan terminal där ett plan till L.A skulle gå klockan 5. Vi sprang som stollar genom den andra terminalen till gaten. När vi stod där stänger de gaten och planet åker! KUL!

Vi gick och pratade med någon informationsdisk som sa att de kunde boka oss stand by på ett plan som lyfte kl 7 och kl 9 på kvällen. Stand by betyder att vi skulle få ta någons annans plats om de mot förmodan inte dök upp. Skit! Våra väskor hade åkt med det flyget som gick kl 5 men de skulle ringa och be de på flygplatsen i L.A att lägga undan dem efter att de åkt några varv på bandet sa de. Ännu mer skit!
Vi bestämde oss för att boka en hotellnatt i New York istället för vi ville inte landa i L.A mitt i natten och leta efter boende. De bokade om våra biljetter till kl 11 dagen därpå.
Så vi fick checkar av flygbolaget att äta för och rabbaterat pris på ett hotell nära flygplatsen. Vi tog en taxi och sa till gubben att vi skulle till det hotellet. Då svarade han: vilket av de hotellen? Oj då, tydligen fanns det flera med samma namn och vi hade ingen adress. När vi kom fram till det som gubben sa var det närmaste hotellet från flygplatsen var det givetvis fel hotell!
Oh god jag ville sätta mig ner på hotellgolvet med alla mina tunga väskor och gråta som ett barn som inte får lördagsgodis. Hade ju inte sovit ordentligt på typ 2 dygn!
Vi tog en taxi till det rätta hotellet efter att vi fått hjälp av receptionisten.
Sedan dog vi i våra sängar och nästa morgon var det dags att bege oss till flygplatsen igen.
På planet ingick ingen mat så vi köpte varsin macka och läsk. Sedan köpte jag en film. Efter att filmen var slut somnade jag och vakande någon timme innan planet skulle landa.

Efter sammanlagt 44h restid hade vi äntligen landat i L.A! Det var varmt och skönt, alla var hjälpsamma och vi fick våra väskor utan problem. Sedan tog vi en taxi till där Donna skulle bo. Hon hade varit i kontakt med en svensk tjej som bodde i en lägenhet men några andra nära skolan. Efter det bad vi taxi gubben att köra oss till ett Starbucks där vi visste att det fanns Wifi som man kunde använda. Jag och Jessica skulle ta upp våra datorer och söka efter ett boende.
Det var ju lättare sagt än gjort. Högsäsong i Santa Monica, billigt hotel? Nej inte riktigt så lätt som vi trodde. Den adaptern jag hade köpt och tagit med mig ville ju inte fungera heller! Jessica hade noll batteri i sin dator och jag 30 min kvar. Vi satt där en stund och Jessica öppnade en av sina stora väskor och hittade en adapter. Vi sökte på lite olika ställen på hotels.com men de flesta verkade fullbokade.  En man brevid oss på cafét frågade oss om vi behövde hjälp. Vi förklarade som det var och han tog upp sin dator och började söka. Sedan ringde han några samtal och tillsammans lyckades vi boka en vecka på ett hotel 20 min från Venice Beach. helt sjukt vad folk är trevliga här! Alla är verkligen jätte hjälpsamma! Vi tackade mannen och gick ut till taxin som han hade beställt till oss.
Hotellet var inte riktigt av den standarden vi hade trott men det duger så länge. Lite fläckar på tapeterna, ingen fungerade Kran i handfatet och klippig heltäckningsmatta har väl ingen dött av?
Så nu sitter jag och min nyfunna vän Jessica på hotellrummet i härliga soliga L.A och ska strax gå ut och äta lunch. Sedan ska vi ta en prommenad ner på Venice Beach!